De hoeksteen

  • 01_voorpleinoverzicht.jpg
  • 02_rechtsschoolplein.jpg
  • 03_rechtsschoolplein.jpg
  • 04_rechtsentree.jpg
  • 05_entree.jpg
  • 06_linksentree.jpg
  • 07_linksschoolplein.jpg
  • 08_gymnastiek.jpg
  • 09_gymnastiek.jpg
  • 10_achterplein.jpg
  • 11_achterplein.jpg
  • 12_bsohoek.jpg
  • 13_groep.jpg
  • 14_groep.jpg

Welkom bij groep 1/2b (2018-2019)

Hoeksteen18 NellekeAnnemarie 1
Juf Nelleke en juf Annemarie

Juninieuws

Kleuters en hun spel
In de kleutergroepen spelen de kinderen graag ‘s middags in de hoeken.  

Kleuters zijn speelkinderen. Door hun spel leren ze bijv. of iets zwaar of licht is, of iets hoog of laag is. In een rijke speel- en leeromgeving kan het kind vaardigheden oefenen en leert een kind vanuit zichzelf. Iets wat het kind zelf heeft ontdekt en geoefend, vergeet het kind nooit meer. Een ervaring komt veel dieper binnen dan wanneer je iets leert van een beeld of een geluid. Door de beleving en door het doen worden er veel meer gebieden in de hersenen geactiveerd.  Door trial and error, door herhaling  komt het kind tot een ervaren prestatie. Dat geeft zelfvertrouwen en maakt je blij!

20180905 084945 20190415 150633

De leerkracht kan het kind stimuleren maar de kinderen in de klas kunnen elkaar ook stimuleren. 

Daarom zijn er in de kleuterklassen hoeken waar de kinderen met elkaar kunnen spelen en waarbij de inrichting ook steeds wisselt.

Zo hebben we een poppenhoek, een bouwhoek, een winkel, en in de natte hoek hebben we een grote bak waarin  iedere keer iets anders zit. De afgelopen periode hadden we er droog gras in met droogbloemen. Er lagen handpoppen in: een kip, een haan, een eend en allerlei eieren. Het spel dat er dan ontstaat is iedere keer anders. De kinderen hebben een grote fantasie en dat is mooi om te observeren. De inhoud wisselt afhankelijk van het thema waarover we werken.

20180918 134132 20181029 144013  

 

20180918 134132 20181031 085734 20181029 144014 20190205 144142

De ene keer is het stro, dan weer zand of steentjes met allerlei spelmateriaal zoals auto’s, maar ook water met schelpen, maatbekers, trechters en slangen/ buisjes. Het spelen met verschillend materiaal levert kinderen veel tactiele ervaringen op. En ook maken ze kennis met maten, inhoud en gewicht.

Tijdens dat spelen in de poppenhoek komen vaak drie soorten spel tot uiting:

- het illusiespel

- het rollenspel

- het fantasiespel

Bij het illusiespel beeldt het kind een situatie uit die het zelf heeft beleefd: bijv. een bezoek aan de dokter.

Bij het rollenspel verplaatst het kind zich in de situatie van de volwassene. Hoe zou je je voelen als vader, moeder, dokter enz.

Tijdens het fantasiespel beeldt het kind situaties uit die geen aangrijpbare rol hebben in het reële leven. Kinderen hebben wel eens een onbegrijpbare ervaring. Kleuters hebben een geringe levenservaring en voor hun zijn er ontelbare, onbegrijpbare en onoverzichtelijke gebeurtenissen. Om zich hiermee vertrouwd te maken gaat het kind spelen. In het spel proberen ze te beleven hoe het voelt om vader, moeder, buschauffeur enz. te zijn.

Het speelt wat het die persoon in zijn omgeving heeft zien doen. Het vertolkt ook zijn eigen ervaringen in zijn spel en schept hierdoor de gelegenheid er afstand van te nemen.

 20190416 094043 20190416 094108

Een jong kind beschikt nog niet over de taalvaardigheid om mondeling verslag uit te brengen over zijn ervaringen, en vooral niet om te vertellen over de gevoelens die het daarbij onderging.

In plaats daarvan zet het kind datgene wat hem/ haar bezig houdt om in spelend handelen. Spelen is even belangrijk als eten, drinken en slapen.

Door te spelen kan het kind:

- sterke gevoelens uiten (jaloezie, verdriet, blijdschap enz.)

- hoe zou je je voelen als...

- spelen is een middel om bepaalde wensen te uiten (baby spelen)

- spelen schept de mogelijkheid tot compenseren (spelen dat je sterk, groot gevaarlijk bent=imponeren)

- spelen is een middel om een niet begrepen situatie uit te beelden (begrafenis)

- als herhaling voor eigen ervaringen

De inrichting van de poppenhoek wisselt vaak. Er staan een bankje, twee stoelen, een tafel, een fornuisje en een kastje. Verder is er een poppenbedje met poppen en pannetjes, glaasjes, bestek en eten. Kleuters zijn zelf ook heel vindingrijk. Laatst gingen ze picknicken vanuit de poppenhoek.

In de poppenhoek kunnen de kinderen zich ook verkleden. De verkleedkleren passen we zoveel mogelijk aan bij het thema. Ze kunnen ook naar de winkel om boodschappen te doen. Hier leert het kind om boodschappen te doen en met ‘geld’ te betalen. De inrichting van de winkel wisselt ook. Zo hebben we in de zomer een ijswinkel, een winkel met ballen en slingers voor in de kerstboom, een AH en met het thema lente/ Pasen hadden we een winkel waar je eieren kon kopen. Er lagen eieren, gebakken eieren gemaakt van wol en verschillende eierdozen

Ook in de bouwhoek ligt allerlei bouwmateriaal. Grote blokken, planken echte boomschijven, lappen, dieren, auto’s, en ander wereldspelmateriaal. De planken zijn de ene keer een brug en de andere keer een schans of een dak.

De creaties die ze bouwen zijn vaak zo mooi dat het jammer is om het op te ruimen. De kleuters hebben heel veel fantasie en weten gelukkig heel goed hoe je moet spelen!

Decembernieuws

Tekenlessen
De kinderen hebben tekenlessen gehad over o.a. de primaire kleuren rood, geel en blauw. Op een groot papier hebben ze hun eigen ‘boogie woogie’ à la Mondriaan gemaakt. Eerst zwarte lijnen stempelen met een kartonnen strook en daarna de vlakken geschilderd in de primaire kleuren. In een volgende les mochten ze de primaire kleuren juist wèl mengen. Welke kleuren kun je allemaal maken met rood-geel-blauw? Wat een ontdekking dat ze zelf oranje, groen en paars konden maken. Dat schilderij verdient een gouden lijst. Verder hebben we kennis gemaakt met houtskool, bijenwaskrijt, oliepastel en ecoline. Als je met ecoline over bijenwas of oliepastel gaat, krijg je een heel mooi effect want het krijt stoot de ecoline af. Wat een knappe kunstenaars!

tekenen1 tekenen2  tekenen4 

tekenen tekenen3  tekenen5 

Rekenen
De kinderen in groep ½ kunnen erg goed bouwen en puzzelen. Tijdens de inloop op woensdag en donderdag ligt er al een werkje of spelletje op hun tafel. Ze gaan daar zoveel mogelijk zelfstandig mee aan de slag. Spelenderwijs zijn ze bezig met allerlei rekenbegrippen. Maar ze krijgen ook rekenlessen in de kring. Op de foto krijgt u een kleine impressie van o.a. bouwwerken, het grafiekenkleed en puzzelen.

rekenen1 rekenen  rekenen2 rekenen3 rekenen4   

Sinterklaas
Wat hebben de kinderen een leuk Sinterklaasfeest gehad op school. De voorpret begon al drie weken eerder. We hebben het Elburgse Sinterklaasjournaal gevolgd en natuurlijk werd er volop geknutseld. De verkleedkleren werden van zolder gehaald en de schommelboot hoorde daar natuurlijk ook bij. De winkel in de klas moest natuurlijk ook bij het thema passen en werd een pepernotenwinkel met echte pepernoten. Iedere dag kregen de kinderen 5 euro zakgeld van de bank en ze mochten zelf kiezen hoe ze dat wilden ontvangen. Bijvoorbeeld één briefje van 5 euro , vijf briefjes van 1 euro, of twee briefje van 2 euro en een briefje van 1 euro. Met dat geld konden ze in de winkel pepernoten kopen. Maar wat doe je nu als de klant één pepernoot wil kopen en met 5 euro betaalt? Ja, er werd dus volop gerekend in de klas.
Op school hebben de kinderen natuurlijk ook hun schoen gezet. De volgende dag was het een rommeltje in de klas en stonden alle stoeltjes achter elkaar als een treintje in de kring. Sommigen schoenen waren verstopt dus we moesten zoeken. Gelukkig hadden we die snel gevonden. Op de verjaardag van Sint hebben we het lied “de vriendenslinger” gezongen en de Pieten deden mee.
Sint vond het heel mooi. De kinderen kregen we een doosje playmobil en een zakje pepernoten. Dag Sinterklaas tot volgend jaar!

sinterklaas sinterklaas1  sinterklaas2  

Septembernieuws uit groep 1/2B

Wat was het fijn om iedereen weer te zien na een zomervakantie met prachtig weer.
Zo’n eerste schooldag na de vakantie is dan toch ook weer spannend. Maar ik zag kinderen met blije gezichten over de drempel heenstappen. Ze hadden duidelijk zin om weer naar school te gaan. We hebben ook een aantal nieuwe kinderen in de klas:
Isra, Ikram, Bradley, Sadjad, Jaylinn en Eva. En vanaf oktober komen er weer een paar kinderen wennen.
In onze groep zitten nu 17 kinderen.

Op dit moment werken we over de herfst. Er liggen zoveel eikels, hazelnoten en kastanjes op de grond…. we kunnen er niet omheen. In de klas hebben we de kleuren rood en geel gemengd door met knikkers door de verf te rollen in een doos. Het leek wel toveren want ze mengden zo zelf de kleur oranje. Het werden mooie eikenbladeren. Ze hangen op het raam. Ook hebben we met de stagiaire, juf Esther, appels gekleid met echte klei. Die gaan we ook verven binnenkort. We hebben een paddenstoel gevouwen en een klokkenhuis gevuld met propjes. Dagelijks oefenen we het knippen, plakken, kleuren, tekenen, bouwen, puzzelen, rekenen en nog veel meer. De werkjes die ze hebben gemaakt hangen op het prikbord of aan de lijn in de klas. U mag na schooltijd altijd even binnenlopen om ze te bekijken met uw kind.

20180905 084852 20180905 084920
20180918 134132 

 

Inmiddels zijn de kinderen goed gewend en hebben ze het schoolritme goed opgepakt. We hebben mooie weken met prachtig weer en de kinderen spelen iedere dag twee keer buiten. Daar kunnen ze rennen, fietsen, schommelen en taarten bakken in de zandbak.

Met tekenles hebben we bezoek gehad van Monster Moos. Zijn bed is een koffer waar hij precies inpast. Monster Moos houdt erg van kriebelen en de kinderen mochten na de inleiding hun monster van papier kriebelen met kriebelkrijtjes. Dit was een heel laagdrempelige les waarin ze kennis hebben gemaakt met bijenwaskrijtjes. Spelenderwijs werd er gekriebeld op de voeten, benen, buik, hoofd, rug en billen van het monster. Daarna mochten ze oogjes opplakken en een mond tekenen. De tweede les hebben de kinderen kennis gemaakt met verf in de primaire kleuren. We hebben verschillende lijnen geoefend: rechte lijn, stippellijn, spiraal, zigzaglijn en gegolfde lijn. Daar hebben ze twee tekeningen mee gevuld. Dat werden de dekens van Monster Moos. Monster Moos kan nu echt in en uit bed worden gehaald.

20180914 103538  IMG 20180906 WA0005 IMG 20180906 WA0002

Daarna hebben ze dit liedje van de minimonsters geleerd:

Wij zijn de minimonsters
Pas op, blijf toch niet staan
Wij zijn de minimonsters
Pas op, wij komen er aan

We moeten nog veel leren
We kijken hoe het moet
We oefenen vaak
Boe en aah
Dat gaat al heel erg goed:

Boe!
Aah!3x

Boeeeeee

Wij zijn de minimonsters
Pas op, blijf toch niet staan
Wij zijn de minimonsters
Pas op, wij komen er aan

We moeten nog veel leren
We kijken hoe het moet
We oefenen vaak
Wrahw en hiiii
Dat gaat al heel erg goed:

Wrahw!
Hiiii! 3x

Wraaaaahw!!!!