De hoeksteen

  • 01_voorpleinoverzicht.jpg
  • 02_rechtsschoolplein.jpg
  • 03_rechtsschoolplein.jpg
  • 04_rechtsentree.jpg
  • 05_entree.jpg
  • 06_linksentree.jpg
  • 07_linksschoolplein.jpg
  • 08_gymnastiek.jpg
  • 09_gymnastiek.jpg
  • 10_achterplein.jpg
  • 11_achterplein.jpg
  • 12_bsohoek.jpg
  • 13_groep.jpg
  • 14_groep.jpg

Welkom bij groep 1/2c (2018-2019)

Hoeksteen18 Brenda 1
Juf Brenda

Juni

De afgelopen weken hebben we in groep 1-2c gespeeld en geleerd rondom het thema ‘de buurt (verkeer/ beroepen).’
Hieronder een kleine indruk van wat de kinderen allemaal voor moois gemaakt hebben en allemaal al kunnen!

1 schilderen
Foto 1 – schilderen

Taal
We hebben spelletjes gedaan met woordenschatkaartjes over beroepen. De kaartjes gaven ook inspiratie om te stempelen en zelf te schrijven.

2 beroepen zelf geschreven
foto 2 - beroepen zelf geschreven

We hebben boeken gelezen oa. over Piet Polies en de giftige taart en over Agent en boef van Tjibbe Veldkamp. Voordat het verhaal begint, kijken we eerst naar de voorkant van het boek. Wat is de titel van het verhaal? Wie is de schrijver en waar zou het boek over gaan?
We hebben verschillende letters geleerd zoals de ‘f’ en de ‘v’ en voorwerpen met die beginklanken in het letterkastje verzameld (de fiets, de veter, de vaas, de fles, de vla).
We hebben een nieuw liedje geleerd: ‘Gaan we met de bus of met de trein.’

3 autostuur en letterkastje
Foto 3 - autostuur en letterkastje

Rekenen
Naast de bouwhoek is er een dorp met huizen, wegen en bruggen gemaakt. De wegen moesten op elkaar aansluiten, dat was soms even puzzelen. En hoe zouden we de autoos van de tafel af kunnen laten rijden naar de wegen die op de grond lopen? We hebben een brug gebouwd.

4 kleine stad 1 5 kleine stad 2
Foto 4/5 - kleine stad 

Er was een Gamma winkel met een prijskaart in de groep. Met getal kaartjes konden er spullen worden gekocht om mee te bouwen/ te klussen. In de bouwhoek werd oa. een auto gebouwd met een echt stuur en er werden verschillende soorten huizen gemaakt. Met een meetlint werd er gemeten, met pionnen en touw werd de bouwplaats afgezet, met kwasten werd er geverfd etc.

6 auto v blokken
Foto 6 auto v blokken

We hebben geleerd om een recht kruis te vouwen en daar een huisje van te maken - een platte versie (groep 1) en eentje 3 dimensionaal (groep 2).
Met blokken hebben we een getallenlijn gemaakt. Allemaal ogen dicht! Welk getal is/ welke getallen zijn er weg? De buurgetallen zijn 3 en 6…

7 getallen rij 8 stoplichten
Foto 7 getallenrij & Foto 8 stoplichten

Als echte glazenwassers mochten de kinderen in tweetallen de ramen wassen. Dat ging goed: samenwerken, onthouden en uitvoeren wat je eerst moet doen en wat er daarna komt!

9 glazen wassen 10 glazenwassen 11 glazenwassen
Foto 9 / 10 /11 glazenwassen

Er zijn een paar leuke uitstapjes geweest of komen er nog aan in juni. Zoals het schoolreisje naar De Molenwaard en een activiteit bij de Boswerf.
Mede dankzij de hulp van diverse enthousiaste ouders, kunnen we dit soort uitstapjes doen. Dank jullie wel allemaal!

 Maart/April
1 kippetje op de tafel 2 kip op kast met mandje

In groep 1-2c hebben we de afgelopen weken weer een hoop gespeeld en geleerd rondom het thema ‘buiten/ lente.’
Alle kinderen van groep 1 hebben een kam, een snavel , een kin lel en vleugels uitgeknipt of geprikt. Daarna een lijf verven en klaar is de kip.
De kippen kregen kuikentjes gemaakt van Clics en van Kapla. Met ogen van knopen.
De kinderen van groep 2 hebben een kip in de vorm van een kegel gemaakt.

Er zijn paasmandjes gemaakt met eitjes erin. In tweetallen mochten de eieren verstopt worden. Hoe kun je zonder te wijzen de ander helpen om het verstopte ei terug te vinden? Klopte de route naar het ei; 10 grote stappen rechtdoor, kijk in de kast rechts op de onderste plank…
Een ander spelletje met paaseieren werd aan tafel gespeeld. Alle eieren eerst eerlijk verdelen. Om de beurt gooien met 2 dobbelstenen. Hoeveel eitjes moeten er terug de mand in? Wie is het eerst al zijn eieren kwijt?

We hebben boeken gelezen over dieren op de boerderij en een filmpje gekeken over dieren verzorgen. Op de boerderijtafel werden er weilanden met grazende dieren gemaakt en een vijver met zelf gevonden steentjes er omheen. De klompen van de boer staan naast de boerderij met een buitenlamp erbij.
Kunnen we dieren maken van klei? Ja! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze kunnen staan? Hee, een olifant op de boerderij?!

3 dieren v klei 4 boerderijtafel

Met klei hebben we vaasjes gemaakt. Dat vond iedereen een fijn werkje. We hebben bloemen gevouwen en stelen gemaakt. Maar hoe maak je die steel vast aan de bloem? Klein stukje inknippen, beetje omvouwen en een beetje lijm erop.. Iedereen kon het zelf. Het zijn mooie bloemen geworden.

5 vaasjes met bloemen 

Juf Nelleke kwam tekenlessen geven over ronde en hoekige vormen. We
bewogen als robots op robot muziek en we hebben er eentje getekend.
In groep 1-2 b werden robots gemaakt van Clics! We mochten een voorbeeld
lenen zodat wij ze ook konden maken.

6 lange tekening  8 lange robot 

We hebben met elkaar bedacht hoe we zouden kunnen meten hoelang ons lokaal is; met blokken, met voetstappen en met een meetlat. Daarna werden er lange tekeningen gemaakt.

9 scheerschuim

Hoe hebben we gespeeld met scheerschuim?

 Stap 1. Pak een bakje met een heel klein beetje water.
 Stap 2. Maak de scheerkwast nat.
 Stap 3. Doe de kwast in het potje met zeep. 
 Stap 4. Smeer de zeep uit over het dienblad.

Welke letters/ cijfers kun je schrijven? Wat kun je over de boerderij tekenen?

Op vrijdag wordt het geheime tasje altijd weer mee teruggenomen naar school door een kind. Wat zou hij/ zij in het tasje hebben gestopt? Door goede vragen te stellen, kunnen we daar achter komen.

In maart hebben we ook nog een gezellig feestje gevierd omdat het juffendag was!
En we hebben een podiumpresentatie gedaan. Dat was leuk èn spannend.

De hartelijke groeten van ons allemaal..


7 robots op kast